Tappavan tyhjä ja laginen live
Viime aikoina aktiivinen Live-pelaamiseni on vähentynyt, ja syitä siihen löydän ainakin kolme: A) pelaamissani live-peleissä ei ole ollut jengiä, B) kohdatut vastustajat ovat olleet liian kovia ja C) lagia esiintyy ylivoimaisen paljon.
A: Esimerkkicasena Prey. Kolmen viimeisen session aikana pelaajia on löytynyt keskimäärin 1 kappale. Tämä on hämmästyttävää - populaa luulisi löytyvän helposti, etenkin kun peli on myynyt kohtuullisen hyvin.
B: Kun vastustajia löytyy, tulee turpaan liian usein 100-0. Jatkuvaa kuolemaa ja nolla tappoa. Arvatkaa onko hauskaa ja tekeekö mieli jatkaa? Haluan olla sankari ja onnistuja! Ilman, että pelaamista täytyy harjoitella 24/7 - siihen ei itselläni olisi edes mahdollisuuksia.
C: Lagi tappaa peli-ilon. Esimerkkinä Doom. Takana on nyt toistakymmentä multiplayer sessiota, joista vain kaksi tai kolme on toiminut ilman lagia. Nyt tuleekin tehtyä niin, että jos lobbyyn ilmestyy yksikin punaisen nopeuden omaava pelaaja, painan suosiolla bäkkiä. Lagin kanssa pelaaminen kun on vain suoraan sanottuna yhtä persettä.
Jo pienillä parannuksilla live-pelaaminen olisi niiiiiiin paljon mutkattomampaa ja helpommin lähestyttävää.
Ratkaisu A-kohtaan: pelintekijän pitäisi tarjota moninpeliin botit (kuten joissain peleissä onkin). Puuttuvat pelaajat täyttävä bottikin on parempi, kun kahden miehen matsit. Etenkin niiden pelien kohdalla, joissa seuraa on oikeasti vaikea löytää nopeasti, ilman foorumi-ilmoittelua ja suunnittelua.
Ratkaisu B-kohtaan: Jokaisessa pelissä pitäisi olla järkevä ranking/search-systeemi, jolla voi hakea TASOISTAAN peliseuraa. Jatkuva turpaanottaminen kun ei oikeasti jaksa kiinnostaa kovin pitkään. Esimerkiksi DOA4:ssa tällainen ominaisuus on ja se toimii hyvin.
Ratkaisu C-kohtaan: Pelin hostin pitäisi pystyä asettamaan miniminopeusvaatimus peliin liittyjälle. Eikä sekään haittaisi, vaikka hostilla olisi oikeus nakata lobbysta ulos ne, joilla yhteys näyttää punaista.
MS-voisi tehdä myös jatkossa live-pelaajille todellisen palveluksen: "Live-search" ilmoitustaulu - jossa pelaajat voisivat ilmoittaa mille pelille etsivät seuraa, millä tasolla, mihin kellonaikaan jne - olisi helvetin kova ominaisuus dashboardilla.
Toivossa on hyvä elää.
A: Esimerkkicasena Prey. Kolmen viimeisen session aikana pelaajia on löytynyt keskimäärin 1 kappale. Tämä on hämmästyttävää - populaa luulisi löytyvän helposti, etenkin kun peli on myynyt kohtuullisen hyvin.
B: Kun vastustajia löytyy, tulee turpaan liian usein 100-0. Jatkuvaa kuolemaa ja nolla tappoa. Arvatkaa onko hauskaa ja tekeekö mieli jatkaa? Haluan olla sankari ja onnistuja! Ilman, että pelaamista täytyy harjoitella 24/7 - siihen ei itselläni olisi edes mahdollisuuksia.
C: Lagi tappaa peli-ilon. Esimerkkinä Doom. Takana on nyt toistakymmentä multiplayer sessiota, joista vain kaksi tai kolme on toiminut ilman lagia. Nyt tuleekin tehtyä niin, että jos lobbyyn ilmestyy yksikin punaisen nopeuden omaava pelaaja, painan suosiolla bäkkiä. Lagin kanssa pelaaminen kun on vain suoraan sanottuna yhtä persettä.
Jo pienillä parannuksilla live-pelaaminen olisi niiiiiiin paljon mutkattomampaa ja helpommin lähestyttävää.
Ratkaisu A-kohtaan: pelintekijän pitäisi tarjota moninpeliin botit (kuten joissain peleissä onkin). Puuttuvat pelaajat täyttävä bottikin on parempi, kun kahden miehen matsit. Etenkin niiden pelien kohdalla, joissa seuraa on oikeasti vaikea löytää nopeasti, ilman foorumi-ilmoittelua ja suunnittelua.
Ratkaisu B-kohtaan: Jokaisessa pelissä pitäisi olla järkevä ranking/search-systeemi, jolla voi hakea TASOISTAAN peliseuraa. Jatkuva turpaanottaminen kun ei oikeasti jaksa kiinnostaa kovin pitkään. Esimerkiksi DOA4:ssa tällainen ominaisuus on ja se toimii hyvin.
Ratkaisu C-kohtaan: Pelin hostin pitäisi pystyä asettamaan miniminopeusvaatimus peliin liittyjälle. Eikä sekään haittaisi, vaikka hostilla olisi oikeus nakata lobbysta ulos ne, joilla yhteys näyttää punaista.
MS-voisi tehdä myös jatkossa live-pelaajille todellisen palveluksen: "Live-search" ilmoitustaulu - jossa pelaajat voisivat ilmoittaa mille pelille etsivät seuraa, millä tasolla, mihin kellonaikaan jne - olisi helvetin kova ominaisuus dashboardilla.
Toivossa on hyvä elää.
1 Comments:
A) Preyn Live on tappavan tylsä, kun jo Quake 4 on tarjonnut täysin samaa touhua, mutta hauskemmassa paketissa... Valitettavaa on kuitenkin, että osa muistakin peleistä kuolee ennenaikojaan, ja syy tähän on tosiaan pelaajien vähyys. Harvinaisemmissa peleissä joutuu usein myös kasaamaan omat peliporukat, jos haluaa pelata – näin joutui tekemään jo Preyn julkaisun yhteydessä.
B) Reenausta, reenausta :) Silmään tulee helposti alkutaipaleella, mutta ajan kanssa se alkaa sujumaan. Paitsi minulla. Olen tyytynyt huonouteeni ja kompensoin sitä huonommilla jutuilla.
C) Doom on valitettava tapaus - jos yhdellä on huono yhteys, se tosiaan vaikuttaa huomattavasti heti kaikkiin. Tähän korjausta löytyy kuitenkin siitä, että pelailee suomalaisten kesken ja pyytää kavereita sulkemaan koneensa.
---------
Kannattaa hommata suomalaisia frendilistalle, koska sieltä tosiaan ne parhaat pelisessiot saa aikaiseksi.
P.S. Kiitokset kiinnostavista blogeista.
By
Anonyymi, at maanantaina, lokakuuta 09, 2006
Lähetä kommentti
<< Home